...want de HERE, uw God, stelt u op de proef om te weten, of gij de HERE, uw God, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel. De HERE, uw God, zult gij volgen, Hem vrezen, zijn geboden houden en naar zijn stem luisteren: Hem zult gij dienen en aanhangen.
Deuteronomium 13b-4

dinsdag 20 september 2011

Bewogen Hart - Gebrokenheid


  
Heer, wat is een bewogen hart?


Een bewogen hart is omzien naar de armen.
Een bewogen hart is omzien naar de zieken.
Een bewogen hart is omzien naar de zwakke.
Een bewogen hart is omzien
naar de verbrokene van hart.
Een bewogen hart is op zoek gaan
naar de zielen die Jezus nodig hebben
Een bewogen hart is klaar staan
voor iemand die het nodig heeft.
Een bewogen hart is niets terug
te willen ontvangen, geven van jezelf,
Een bewogen hart is onvoorwaardelijke liefde.
  
Heer, maak mij bewogen zoals U was
toen U hier op aarde wandelde.
Heer, verander mijn hart meer en meer.
Ik wil zijn zoals U.
Ik wil lief hebben zoals U lief heb.
Ik wil omzien naar de verbroken van hart.
Ik wil omzien naar de zieken
Ik wil omzien naar de zwakken
Ik wil omzien naar hen
die het nodig hebben.

Beweeg mijn hart zoals Uw hart is.
Verweven in U.
Een in U, wil ik zijn.


Heer, verander mijn hart
naar bewogenheid.

@Silvia




Jezus was met ontferming bewogen.
Als je wil weten wat bewogenheid is kijk naar het leven van Jezus.
Het is mijn verlangen om op Jezus te gelijken.
Zijn wezen, zijn karakter, zijn hart kennen.


Bewogenheid betekend:
Ontroerd zijn, getroffen zijn, geraakt zijn tot het diepste van je hele wezen 
door iets wat je gehoord of gezien heb.
Innig medelijden 


Bewogen hart:
De nood zien vanuit Zijn hart.
Het brengt je tot voorbede.


Jezus volgen en gehoorzamen betekent:



je uitstrekken naar de

bewogenheid die Hij heeft met mensen.  
Die bewogenheid gaat verder dan alleen maar medelijden, of iets doen uit schuldgevoel. 
Het moet leiden tot de voorbede vanuit een diep geraakt hart dat weet dat God wacht op de roep van Zijn kinderen. 


Paulus schrijft: 
En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen 
naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. 
Romeinen 8: 26

Bidden met bewogenheid, onuitsprekelijk zuchten en met tranen is ten diepste profetische voorbede waarin God door de Heilige Geest Zijn hart aan ons bekend wil maken. 
Dat is het hart van Jezus, waarin we soms onpeilbare dieptes van een wanhopig roepen niet kunnen verwoorden, maar waarin de Heilige Geest ons te hulp wil komen. 

Datgene wat we zien om ons heen, kan ons hart raken en bedroefd en onrustig maken. Het gaat er om dat we ons hart dan op God richten en onze innerlijke roep bij Hem bekend 
maken. God is het die de nood ook ziet, maar wacht op onze gebeden. Hij heeft het zo bepaald dat Hij wacht op onze roep zodat Hij kan handelen. 

Bidden uit bewogenheid is vaak bidden gedreven door het hartzeer, de pijn die God in ons hart bewerkt. Hij zoekt zulke bidders, maar durven we ons daarvoor te openen? 



Wat ben je bedroefd, mijn ziel, en onrustig in mij.  
Vestig je hoop op God, eens zal ik hem weer loven,  
mijn God die mij ziet en redt.  
Mijn ziel is bedroefd, daarom denk ik aan U,  
hier in het land van de Jordaan, bij de Hermon, op de top van de Misar.  

De roep van vloed naar vloed, de stem van uw waterstromen –  
al Uw golven slaan zwaar over mij heen.  
Overdag bewijst de HEER mij zijn liefde,  
’s nachts klinkt een lied in mij op, een gebed tot de God van mijn leven. 
 Tot God, mijn rots, wil ik zeggen: ‘Waarom vergeet u mij,  
waarom ga ik gehuld in het zwart, door de vijand geplaagd?’  
Mij gaat door merg en been de hoon van mijn belagers,  
want ze zeggen heel de dag: ‘Waar is dan je God?’  
Wat ben je bedroefd, mijn ziel, en onrustig in mij.  
Vestig je hoop op God, eens zal ik hem weer loven,  
mijn God die mij ziet en redt.  
Psalm 42: 6-1




Gebrokenheid

1. Gebrokenheid is buigen 
2. Gebrokenheid is de gewilligheid en de openheid om te erkennen en openlijk te belijden dat je fout bent geweest 
3. Iemand die gebroken is, is overtuigbaar 
4. Gebrokenheid is: “Niet mijn wil, maar Uw wil geschiedde” 
5. Gebrokenheid is de gewilligheid om anderen te vergeven 
6. Gebrokenheid is in nederigheid voor je overtuiging staan 
7. Gebrokenheid is aan het einde van eigen kracht komen 
8. Gebrokenheid is berouw 
9. Vergeving werkt gebrokenheid 
10. Gebrokenheid verandert mensen 
11. Gebrokenheid is wachten op Gods tijd 
12. Gebrokenheid is je in crisistijden aan God onderwerpen en genade van Hem verwachten 
13. Gebrokenheid is machteloosheid in smart 
14. Gebrokenheid openbaart zich ook in droefheid over andermans hardheid 
15. Een gebroken hart is barmhartig en vol genade voor een ander 
16. Gebrokenheid geeft meer gevoel voor een ander 
17. Gebrokenheid geeft anderen weer een kans 
18. Gebrokenheid zorgt dat je de last voelt van degenen die verloren dreigen te gaan 
19. Gebrokenheid is afhankelijkheid van de Heere 
20. Gebrokenheid draagt elkanders lasten en vervult alzo de wet van Christus (Gal. 6:1-5)